BEFORE
ENGLISH VERSION
INTRODUCTION
The historical reinterpretation of the evolution of the two cities highlights two different perspectives. Saint-Denis is both emblematic of French history and holds a strong working-class and immigrant identity that are often forgotten. Although considered a relegated area, its artistic influence is now widely recognized in the French national culture. The narrative of Oakland's history offers a unique insight on the role of indigenous people and diverse communities in the making of the city. It particularly reveals the successive waves of population displacement whose lands were expropriated. The two narratives reposition the legitimacy of local communities to occupy their living space and have their rights and cultures acknowledged.
Saint-Denis, a Royal City
Since Antiquity, the city has been at the center of major European traffic routes, such as the tin route connecting England to today’s Italy. In the 4th century, a mausoleum was erected following the footsteps of a Gallo-Roman cemetery, considered at the time as a sacred object. Built by the Christians as a basilica, it soon became the royal necropolis at the roots of French Royalty origins. In 639, Dagobert became the first king to be buried there, later followed by Marie-Antoinette and Louis XVI, François 1er, and Catherine de Médicis, and many other royal figures. The Basilica, which was transformed over time, is the monumental core around which the city was developed. Since the year 1000, the main streets converge in a star shape; they constitute the current framework of the public spaces of the city center. From that time on, markets and fairs have played an important role in urban life.
Oakland, a reflection on history
From another perspective – a look at the missing description of Oakland as a series of actions and patterns – provides further insight to today’s divided cultural experiences. The City of Oakland sits in the territory of Huichin and its transformation is marked by waves of land occupation and forced relocation of several cultural groups – whether relocation of Indigenous Peoples to reservations (1 800 s), Japanese incarceration and confiscation of property which were then sold to developers in West and East Oakland (1940s), or the use of “eminent domain” in order to remove African Americans from land planned for highway expansion (1970s).
Laure Gayet, Légendes Urbaines and June A. Grant, blinkLAB
VERSION FRANÇAISE
INTRODUCTION
La relecture historique de l’évolution des deux villes met en lumière deux perspectives différentes. Saint-Denis est à la fois emblématique de l’histoire de France et d’une forte identité ouvrière et immigrée souvent oubliées. Perçu comme territoire de relégation, son rayonnement artistique influence pourtant aujourd’hui largement la culture nationale. Le récit de l’histoire d’Oakland offre un regard inédit sur la place des indigènes et des diverses communautés dans la construction de la ville. Il révèle en particulier les vagues successives de déplacement de populations dont les terres ont été spoliées. Les deux récits replacent la légitimité de tous les habitants à occuper leur espace de vie et faire reconnaître leurs droits et leurs cultures.
Saint-Denis, une ville royale
Saint-Denis est depuis l’Antiquité à la croisée des axes de circulation. Au Ve siècle, un mausolée est érigé sur les traces d’un cimetière gallo-romain. Les chrétiens y bâtissent une basilique, dont les fondements sont encore sous l’édifice. Elle deviendra la nécropole royale dès 639, avec l’inhumation du roi Dagobert. Il est suivi, pour ne citer qu’eux, de François 1er, Catherine de Médicis, Marie-Antoinette, Louis XVI, jusqu’à Louis XVIII en 1824. La basilique, transformée par l’abbé Suger au XIIe siècle et Viollet-le-Duc au XIXe siècle, est le noyau autour duquel la ville se développe. Dès l’an mille, les rues principales y convergent en étoile, constituant l’armature actuelle des espaces publics du centre-ville. Les marchés et foires, comme celle du Lendit, occupent déjà une place importante dans la vie urbaine.
Oakland, une refléxion historique
Certaines absences ou omissions dans l’histoire d’Oakland apportent un autre éclairage sur les actuelles expériences culturelles inégalitaires. La ville d’Oakland se situe sur le territoire amérindien Huichin du peuple Ohlone et sa transformation a été marquée par des vagues d’occupation et de relocalisations forcées de plusieurs groupes culturels — qu’il s’agisse de la relocalisation des peuples indigènes dans des réserves (années 1800), de l’incarcération des Japonais et de la confiscation de leurs biens qui ont ensuite été vendus à des promoteurs dans l’ouest et l’est d’Oakland (années 1940), ou de l’invocation du motif « domaine remarquable » (eminent domain) pour expulser les Africains-Américains des terres destinées à l’expansion de l’autoroute (années 1970).
Laure Gayet, Légendes Urbaines and June et Grant, blinkLAB